fredag 31. juli 2009

Gjenbruk....


I dag handler mitt innlegg om annet enn kort... Jeg har en stor lidenskap i å skape ting og syntes det er veldig gøy å bruke gamle og brukte ting i denne prosessen... Det finnes ingen grenser for hva man kan gjøre....
Jeg er en som helst skulle vært ferdig med ting i går og derfor går det ofte litt fort i svingene. Dette har ført til at jeg selvfølgelig ikke har fått tatt bilde av hvordan tingene så ut før jeg la mine hender på de!!! Men jeg skal prøve å forklare!

Det første bilde er en liten lysekrone...
Her har jeg kjøpt en brukt lampeskjerm fra fretex til ca 10 kroner... Finnes i alle størrelser... Så har jeg klippet i stykker lampeskjermen og tatt vare på stålringene. Det er disse jeg bruker... De gamle lysholderne er kjøpt på en loppis i Sverige og juletrelysene er også kjøpt i Sverige. Disse er utrolig vanskelig å få tak i i Norge har jeg erfart.. Stålingen har jeg pyntet med ståltråd og en uekte blomsterkrans..... Så har jeg festet lysholderne der jeg ønsket og laget oppheng av 3 ståltråder. Voila; en nydlig liten lysekrone!


Lamper er ofte dyrt og de man finner til en rimlig penge har ofte veldig mange i sine hjem... igjen har jeg vært på Fretex(jeg er heldig å være nabo med butikken:-)). Lampefoten kosetet 8 kroner(råbillig).Denne lampefoten var av marmor og ikke akuratt noe jeg er så begeistret for, men med et par runder med spryboksen var den hvit! Lampeskjermen er fra Ikea og koster 69,-. Lampe til under 100 kroner!
Denne lysekronen er laget på samme måte som den lille. Her har jeg brukt en ganske stor lampeskjerm. Pyntet med blomster, blonder og perler!


Enda en lampe. Denne er også fra Fretex og kostet ca 20 kr. Lampen var i messing! Syntes den ble kjempefin etter jeg hadde sprayet den hvit! Lampeskjerm fra Ikea 79,-.

I gangen har jeg en gammel liten hylle. Oppå den er det lysestaker fra fretex. Disse har vært i messing, men fått nye farger ved hjelp av spraybokser....

Denne veggstaken er opprinnelig en vegglampe i messing. Jeg kjøpte den på Fretex for 20 kroner.
Når jeg kom hjem fjernet jeg alle ledninger før jeg vasket den grundig. Etter at den var tørket slipte jeg den med fint sandpapir, før jeg malte den hvit. Jeg brukte to strøk på denne. Når malingen hadde tørket tok jeg en skrutrekker og slo på staken slik at malingen gikk av på ulike steder. Da kom noen messingsteder frem og jeg fikk litt slitt preg på staken. Til slutt slipte jeg lett over hele staken med sandpapir. Nå gjenstår det bare å pynte den, men er ikke helt enig med meg selv om hvordan.



Her er en annen variant. Dette har også vært en vegglampe i messing/stål. Jeg har gjort akuratt det samme med denne som den over... Denne har jeg i tillegg pyntet.

Eføy, sølvhjerte blonder, hamp og bilde printet ut fra nett!

Ønsker alle en riktig god helg:-)

2 kommentarer:

Marte sa...

Så mye nydelig, og tusen takk for gode tips og inspirasjon! Har du et ekstrahint om hvor du har fått tak i de søte "lysklypene"? Må jeg reise til sverige - eller finnes det en enklere løsning? ;)

miapia sa...

Hei hei og godt nytt år!!

Kom over bloggen din og ble sittende å bla litt. Så utrolig kreativ du er.. Jeg stikker selv hue titt og ofte innom fretex da jeg har dilla på å pusse opp gamle møbler. Det med lampeskjermen var jo en veldig bra ide. Et spørsmål, hvilken spraylakk bruker du når du sprayer ting hvitt. Eventuelt hvor kjøper du den ?
Hilsen Mia